Laagopgeleide jongeren mijden politiek nieuws

None

Laagopgeleide jongeren laten zelden van zich horen in survey-onderzoek, dus wat weten we eigenlijk over hun nieuwsconsumptie? Door met een aantal groepjes mbo-jongeren in gesprek te gaan over wat ze lezen, luisteren en kijken brengen we deze moeilijk bereikbare groep beter in kaart. Uit de gesprekken blijkt telkens dat zij waar mogelijk politiek nieuws mijden. Het nieuws waarmee ze worden geconfronteerd is zelden vrijwillig. Ze kijken vaak wel mee met hun ouders naar het NOS journaal of RTL Nieuws of krijgen door hun vrienden voorgeselecteerde nieuwsberichten via Facebook, maar vrijwillig zoeken ze nauwelijks politiek nieuws op. Men vindt het vaak veel te ingewikkeld en/of te saai.  

 

Wanneer ze wel doorklikken, bijvoorbeeld via Facebook of de nieuwswidget op hun mobiele telefoon, zijn het vooral de sensationele koppen die hen aantrekt. Abstractere onderwerpen of dingen die hen niet direct raken laten ze zoveel mogelijk links liggen. Pas als het in de discussie op school of op hun bijbaan over een politiek onderwerp gaat, voelen ze zich geroepen om iets meer informatie op te zoeken. De bron doet er dan in de meeste gevallen weinig toe: het artikel dat ze als eerste tegenkomen gebruiken ze om hun kennis op te vijzelen. Door hun passieve houding vindt er al een forse voorselectie plaats in wat ze zien en lezen. Ze kijken uitsluitend naar de meest gelezen artikelen of meest bekeken filmpjes en dat wat hun naasten kijken.

 

Icon Toelichting en achtergrond bij het onderzoek (584,0 KB)

Recent

    TV kijkers misten Wilders, Klaver kreeg bijval van social media gebruikers

    De zichtbaarheid van politieke partijen en hun lijsttrekkers is van groot belang voor de uiteindelijke uitslag bij de verkiezingen. Zichtbaarheid alleen is echter niet genoeg, zo heeft de PvdA pijnlijk ondervonden bij de laatste verkiezingen. Zij waren veelvuldig in beeld, maar leden een dramitisch verlies. De manier waarop een partij en haar leider opvalt is van groot belang. Zo had de afwezigheid van Wilders op televisie een negatief effect op zijn waardering en kon Klaver profiteren van de waardering die hij kreeg op social media.

    Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Kiezers is hierbij steeds gevraagd of een ...

    Onze partners