Linkse of rechtse mediabende?

    None

    Tijdens de verkiezingscampagne was er veel kritiek op de media. Zo classificeerde Wilders Pauw & Jinek in een interview enerzijds als „linkse haatmedia” en kreeg het NOS journaal anderzijds net zo goed kritiek toen zij Wilders volgde in Spijkernissen en in een minutenlang item spraken over een massale opkomst die in werkelijkheid tegenviel. Op 1 maart concludeert Karim Bettache op Joop.nl over de media: “De populisme-industrie: de onsmakelijke verrechtsing van onze media”. Maar is dat ook echt zo? Puur kijkend naar hoe vaak de media de verschillende partijen en partijleiders hebben genoemd in de berichtgeving doemt een ander beeld op. In vergelijking met de uiteindelijke uitslag blijkt namelijk een hele goede overeenkomst tussen media-aandacht en zetelverdeling. Met één uitzondering: de PvdA, de grootste verliezer van de verkiezingen.

     

    Redelijk verdeelde aandacht
    De aandacht is netjes verdeeld. Dit blijkt uit een analyse van MediaPolitiek.nl in samenwerking met Buzzcapture en MediaDistillery. In figuur 1 worden de onderlinge verhouding weergegeven van de aandacht voor de partijen zoals gevonden in de media en de onderlinge verhouding van de stemmen. Wat direct opvalt is de aandacht voor de PvdA. Ruim 8 procent meer aandacht kreeg de partij van Asscher in vergelijking met het percentage stemmen dat zij behaalde afgelopen woensdag.

     

    44.FIGUUR1_media en publiek.pngFiguur 1.

     

    Deze aandacht gaat vooral ten koste van de overige partijen. De PVV kreeg relatief minder aandacht dan het percentage stemmen dat zij behaalde. Dit geldt ook voor de VVD die de meeste stemmen vergaarde. De kleinere, gevestigde partijen kregen daarentegen meer aandacht, op de Partij voor de Dieren na, die met 5 zetels een relatief grote winst boekte. Zowel DENK als Forum voor Democratie kregen daarentegen relatief minder media-aandacht dan het aantal stemmen zou rechtvaardigen.

     

    De verschillende media laten ook grotendeels hetzelfde beeld zien. Op TV krijgt de PVV van Wilders relatief wel meer aandacht dan de zetels rechtvaardigen en krijgt D66 vooral minder aandacht. In de landelijke dagbladen en op de online nieuwssites is juist heel veel aandacht voor de PvdA terwijl de regionale dagbladen juist relatief minder aandacht hebben voor de PVV en meer voor de middenpartijen CDA, D66 en GroenLinks.

     

    44.FIGUUR2_media en publiek.pngFiguur 2.

     

    Op televisie valt verder op dat Henk Krol met zijn 50plus relatief veel aandacht krijgt in vergelijking met de andere media. Ook DENK en het Forum voor Democratie moeten het vooral hebben van de televisie-aandacht.

     

    Ook al laat de vergelijking veel overeenkomsten zien, het blijft de vraag of deze aandacht  de oorzaak is van het stemgedrag of juist een reflectie van de nieuwswaardige gebeurtenissen die er speelden rond de partijen. Zeker met de uitslag voor de PvdA in het achterhoofd lijkt een voorspellende waarde hechten aan een dergelijke analyse een te eenvoudige conclusie. 

    Recent

      TV kijkers misten Wilders, Klaver kreeg bijval van social media gebruikers

      De zichtbaarheid van politieke partijen en hun lijsttrekkers is van groot belang voor de uiteindelijke uitslag bij de verkiezingen. Zichtbaarheid alleen is echter niet genoeg, zo heeft de PvdA pijnlijk ondervonden bij de laatste verkiezingen. Zij waren veelvuldig in beeld, maar leden een dramitisch verlies. De manier waarop een partij en haar leider opvalt is van groot belang. Zo had de afwezigheid van Wilders op televisie een negatief effect op zijn waardering en kon Klaver profiteren van de waardering die hij kreeg op social media.

      Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Kiezers is hierbij steeds gevraagd of een ...

      Onze partners