Facebook wees al op winst voor PVV, VVD en Groenlinks

    None

    "Hoe gebruiken we Facebook eigenlijk?" vraagt Eefje Savelkoul zich af in Metro op 10 januari 2017. Wat blijkt, “we kunnen niet zonder de ‘ouderwetse’ like button en checken de pagina meerdere keren per dag”, zo schrijft zij aan de vooravond van de start van de verkiezingscampagne. Van deze publieke gewoonte hebben alle partijen, maar vooral GroenLinks en de VVD effectief gebruik weten te maken. Aan de andere kant heeft de Twittercampagne van Wilders hem ook geen windeieren gelegd. Zij zijn de winnaars van de campagne op social media. 

     

    Dit blijkt uit onderzoek van MediaPolitiek.nl in samenwerking met Buzzcapture  en MediaDistillery naar de Facebookpagina's van de politieke partijen en de politieke tweets tijdens de campagne. 

    Facebook is de nieuwe manier om de achterban van de partij te mobiliseren, zo is gebleken tijdens deze campagne. De Facebookaanhang wordt gemeten in het aantal unieke personen dat een keer een bericht van de partij heeft geliked of er een keer een commentaar op heeft gegeven. Uit figuur 1 blijkt dat de PVV de grootste Facebookaanhang heeft. In totaal hebben 213.584 verschillende mensen in de periode vanaf 5 september tot en met 15 maart een keer een bericht geliket of er een commentaar op gegeven.

    45.FIGUUR1_Facebook.pngFiguur 1.

     

    De partij wordt op de voet gevolgd door de VVD, met 210.448 unieke personen en GroenLinks,  204.431 personen. Het Forum voor Democratie volgt op afstand en heeft vanaf 5 september 122.652 unieke personen weten te bereiken, ongeveer evenveel als D66 (104.598), DENK (103.531) en de SP (102.459). De PvdD bereikt bijna 95 duizend personen, terwijl de christelijke partijen hier achterblijven met respectievelijk 53.657 (CDA), 40.499 (CU) en 27.602 (CU) personen.

     

    Toename van de Facebookaanhang

    Het verloop van hoe deze aanhang bereikt wordt is wel heel verschillend, zoals te zien is in figuur 2 waar per dag de toename van het aantal unieke personen dat een comment achterlaat bij een bericht van de partij of een bericht liket is weergegeven. Het startpunt is het begin van het parlementaire jaar op 5 september 2016. Uiteraard zijn er ook voor 5 september al mensen die de Facebookpagina’s van partijen hebben bezocht en in die zin is het niet een echt nulpunt. Maar meer dan om de daadwerkelijke hoeveelheden gaat het in deze analyse om de toename  van het aantal bereikte personen.

    45.FIGUUR2_toename.pngFiguur 2.

    We zien dat in de eerste fase vooral DENK een grote aanhang weet te bereiken. Op 7 september zijn er ruim 11 duizend nieuwe personen die een bericht van DENK liken of er een commentaar op achterlaten. Dit gaat vooral om de video waarop te zien is dat de partijleider Kuzu weigert om de president van Israel, Netanyahu de hand te schudden. Op 19 september lanceert de SP haar plan om het eigen risico af te schaffen waardoor ook hier een stijging te zien is in het aantal mensen dat de Facebookpagina bezoekt. De debatten na Prinsjesdag betekent voor alle partijen meer mensen die hun berichten op Facebook liken en/of hier commentaar op leveren.

     

    Voor de PVV begint de aanhang op Facebook vooral te groeien na 28 oktober 2016 wanneer de partijleider bekent maakt niet bij het proces dat tegen hem is aangespannen, vanwege de ‘minder minder’ uitspraken, aanwezig te zullen zijn. Daarna stijgt de facebookaanhang van de PVV gestaag. De aanhang van GroenLinks en de VVD daarentegen stijgen pas sterk vanaf het begin van de campagne.

     

    In het hele rapport is te zien hoe de campagne op Facebook verder verloopt en hoe de Twittercampagne verloopt voor de diverse partijen. 

     
    Icon Het hele rapport over de social media campagne (340,4 KB)

    Recent

      TV kijkers misten Wilders, Klaver kreeg bijval van social media gebruikers

      De zichtbaarheid van politieke partijen en hun lijsttrekkers is van groot belang voor de uiteindelijke uitslag bij de verkiezingen. Zichtbaarheid alleen is echter niet genoeg, zo heeft de PvdA pijnlijk ondervonden bij de laatste verkiezingen. Zij waren veelvuldig in beeld, maar leden een dramitisch verlies. De manier waarop een partij en haar leider opvalt is van groot belang. Zo had de afwezigheid van Wilders op televisie een negatief effect op zijn waardering en kon Klaver profiteren van de waardering die hij kreeg op social media.

      Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Kiezers is hierbij steeds gevraagd of een ...

      Onze partners