Rechtse issues domineerden de campagne

    None

     

    “Campagnes gaan dit keer over inhoud”, kopt Trouw boven een artikel op 2 maart 2017. NRC Handelsblad voegt er nog aan toe dat er een vleugje dramatiek te vinden is in de berichtgeving. Men is het er echter wel over eens, geen gamechanger maakt de verkiezingscampagne inhoudelijk. Niets is minder waar. De berichtgeving is slechts gevuld met zo’n 40% inhoudelijk nieuws. De overige 60% gaat over de strategieen van partijen, over de campagne zelf, over affaires, over regionaal nieuws en ook nog over Trump.

     

    Dit blijkt uit onderzoek van MediaPolitiek.nl in samenwerking met Buzzcapture en Media Distillery. Vooral op televisie werd er meer gesproken over de partijpolitiek en de campagnestrategie, dan over de inhoudelijke standpunten van de partijen. De meeste inhoud is terug te vinden in de landelijke dagbladen, gevold door de regionale dagbladen en de nieuwssites.

     

    47.FIGUUR1_Inhoud.png

     

    Opvallend is vooral hoe klein de verschillen tussen die drie mediagroepen zijn. Regionale dagbladen hebben begrijpelijkerwijs meer aandacht voor regionale thema’s zoals fusies van gemeenten of de aanleg van provinciale wegen. Ook Trump komt als apart thema naar voren in de campagne. Op televisie sterker dan in de diverse dagbladen.

     

    Het inhoudelijke debat

    Het inhoudelijke nieuws werd gedomineerd door rechtse thema’s als immigratie en integratie waarbij ook de discussie over ‘onze identiteit’ is meegenomen, economie en veiligheid en justitie.

     

    47.FIGUUR2_inhoudelijke issues.png

     

    Die dominantie van veelal rechtse thema’s in het publieke debat bleek een probleem voor linkse politici. Zij hadden moeite om hun eigen thema’s over het voelicht te brengen. Uiteindelijk is het voor GroenLinks, die aan het eind van de campagne sterk steeg in de peilingen, nog redelijk goed gekomen wat betreft thema’s rond natuur en milieu. Zeker de laatste week van de campagne was hier nog aandacht voor. “Utrechtse hoogleraren willen klimaatwet” kopt NU.nl op 8 maart 2017. Thema’s als sociale zaken en werkgelenheid, zorg en onderwijs, thema’s respectievelijk de PvdA, SP en D66 zich voornamelijk op kunnen profileren, kwamen aanzienlijk minder in het nieuws. De eensgezindheid tussen de diverse media is opvallend te noemen.

     

    Die dominantie van rechtse thema’s is ook niet zonder gevolgen gebleken. Nederland mag dan niet ten prooi zijn gevallen aan het populisme van Wilders, het  is wel en masse  naar rechts opgeschoven op 15 maart.

     

    Recent

      TV kijkers misten Wilders, Klaver kreeg bijval van social media gebruikers

      De zichtbaarheid van politieke partijen en hun lijsttrekkers is van groot belang voor de uiteindelijke uitslag bij de verkiezingen. Zichtbaarheid alleen is echter niet genoeg, zo heeft de PvdA pijnlijk ondervonden bij de laatste verkiezingen. Zij waren veelvuldig in beeld, maar leden een dramitisch verlies. De manier waarop een partij en haar leider opvalt is van groot belang. Zo had de afwezigheid van Wilders op televisie een negatief effect op zijn waardering en kon Klaver profiteren van de waardering die hij kreeg op social media.

      Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Kiezers is hierbij steeds gevraagd of een ...

      Onze partners