TV kijkers misten Wilders, Klaver kreeg bijval van social media gebruikers

    De zichtbaarheid van politieke partijen en hun lijsttrekkers is van groot belang voor de uiteindelijke uitslag bij de verkiezingen. Zichtbaarheid alleen is echter niet genoeg, zo heeft de PvdA pijnlijk ondervonden bij de laatste verkiezingen. Zij waren veelvuldig in beeld, maar leden een dramitisch verlies. De manier waarop een partij en haar leider opvalt is van groot belang. Zo had de afwezigheid van Wilders op televisie een negatief effect op zijn waardering en kon Klaver profiteren van de waardering die hij kreeg op social media.

    Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Kiezers is hierbij steeds gevraagd of een bepaalde politieke partij hen in het nieuws dat zij volgen opgevallen was en of dit in positieve of in negatieve zin was. Vervolgens is er gekeken of deze oordelen samenhangen met veranderende stemintenties bij de kiezers.


     

    GroenLinks: winnaar op Facebook

    In de onderstaande figuur voor Klaver is het effect op opvallendheid als gevolg van mediakeuzen het duidelijkst te zien. Bij kiezers die het nieuws niet volgen valt Klaver niet positiever op dan begin januari (blauwe lijn). Spectaculair is de toename van het aantal kiezers aan wie hij in positieve zin opvalt onder gebruikers van sociale media. Vooral bij kiezers die naast sociale media ook dagbladen en televisie, of desnoods alleen televisie, gebruiken voor het verkrijgen van politiek nieuws is het aantal kiezers waaraan Jesse Klaver in positieve zin opvalt van meet af aan hoog, en dat aantal blijft stijgen tot aan de verkiezingen.

    48.FIGUUR0.png


     

    PVV: de winnende verliezer

    De PVV vormt een verhaal apart. Ten opzichte van de voorgaande verkiezingen won de PVV, maar de partij verloor in vergelijking met de peilingen. Wilders voerde nog wel een campagne op twitter, maar op televisie was hij nagenoeg afwezig, zoals ook blijkt uit een registratie van televisiezendtijd gewogen naar bereik (www.lijsttracker.nl). De cijfers laten zien dat Wilders aan kiezers die naar hun eigen zeggen het nieuws niet of slechts via social media volgen nog wel positiever opvalt aan het eind van de campagne dan aan het begin, maar dat Wilder steeds minder positief ging opvallen aan televisiekijkers, en daarbinnen vooral aan televisiekijkers die geen nieuws krijgen via dagbladen of social media.


     

    48.FIGUUR1.png

     

     

    Voor iedere lijsttrekker is er een apart verhaal te vertellen. Lees hier het hele rapport.   Icon Wilders mist tv, Klaver viel bij nieuwsvolgers steeds positiever op.pdf (339,5 KB)

    Recent

      TV kijkers misten Wilders, Klaver kreeg bijval van social media gebruikers

      De zichtbaarheid van politieke partijen en hun lijsttrekkers is van groot belang voor de uiteindelijke uitslag bij de verkiezingen. Zichtbaarheid alleen is echter niet genoeg, zo heeft de PvdA pijnlijk ondervonden bij de laatste verkiezingen. Zij waren veelvuldig in beeld, maar leden een dramitisch verlies. De manier waarop een partij en haar leider opvalt is van groot belang. Zo had de afwezigheid van Wilders op televisie een negatief effect op zijn waardering en kon Klaver profiteren van de waardering die hij kreeg op social media.

      Dit blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Kiezers is hierbij steeds gevraagd of een ...

      Onze partners